USLUER H. B. (Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2021
Eski adıyla Bosforus olan İstanbul Boğazı, eski adıyla Dardanel olan Çanakkale Boğazı
ve Marmara Denizi, TBDA (TSSA) kıslatması olan Türk Boğazları Deniz Alanı'nın ana
bileşenleridir.Bu deniz alanı küresel deniz taşımacılığı için kullanılan en önemli deniz
yollarından biri değil, doğal yer altı vadisi örneğidir. Tarih boyunca Türk Boğazları Deniz
Alanı-TBDA tarihi, jeopolitik, coğrafi, stratejik ve ekonomik öneme sahiptir. TBDA
(TSSA)'nın yönetim ve kontrol süreci, 1936 yılında Montrö Sözleşmesi'nin kabulü ile Türkiye
Cumhuriyeti'ne geçmiştir. Türk Boğazları, dünyada eşi olmayan bir doğal suyoludur. Hem
İstanbul hem de Çanakkale Boğazı'nın iki yakasında güzel yerleşim yerleri bulunmakta ve
ulaşım karadan geçişi sağlayan köprülerle sağlanmaktadır. İki kıyı arasındaki yerel deniz
taşımacılığı trafiği, uluslararası deniz taşımacılığında zararsız geçiş, güvenlik seyrüseferi ve
deniz çevre yönetimi gibi deniz güvenliği ve yönetim süreçlerinin kontrol ve bakımı Türkiye
Cumhuriyeti'nin yetkisindedir. Artan Enerji ihtiyacı sonucu, Karadeniz'den enerji taşınması son
zamanlarda Türk Boğazları daha fazla önem kazandırmıştır. Bu proje, yüksek deniz trafiği
yoğunluğunun nasıl kontrol edileceğini, deniz taşımacılığı ile Deniz Kirliliği çevre yönetim
planlaması ve politikalarının nasıl yönetileceğini, tüm bu konuların Türkiye Boğazı Deniz
Bölgesi'nde hem ulusal hem de küresel deniz taşımacılığını nasıl etkileyebileceğini açıklamaya
çalışmaktadır