Fifth International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium, İzmir, Türkiye, 11 - 13 Ekim 2017, ss.51
Afetlerde psikolojik desteğe yönelik çevrim içi eğitim sistemi geliştirme sürecinde, süreç içi değerlendirmeler
önem arz etmektedir. Bunlardan birisi olan ön ürün değerlendirme, sistemin teknik alt yapısının kurulmasına eş
zamanlı olarak gerçekleştirilmekte ve tasarlanan arayüzün kullanılabilirliğinin hızlı bir şekilde değerlendirilmesini
ve ekonomik olarak ilerleyebilmesini sağlamaktadır. Bu çalışma, engelli ve engelsiz bireyler için kullanıcı dostu
arayüz tasarlamak amacıyla yapılmıştır. Sistem arayüzleri Balsamiq Mockups telkafes (wireframing) aracı
kullanılarak yapılmış ve kullanılabilirlik değerlendirmeleri tasarlanan ekran çıktıları kullanılarak yapılmıştır.
Nielsen (2000), kullanılabilirlik testi için beş kişinin yeterli olduğunu ve mümkün olduğunca çok sayıda küçük
ölçekte testlerin yapılması gerektiğini belirtmiştir. Bu doğrultuda bu çalışmaya altısı psikolojik danışman (veya
önceden psikolojik danışmanlık tecrübesi bulunan araştırma görevlisi) ve öğretim tasarımı altyapısına sahip iki
araştırma görevlisi olmak üzere toplam sekiz kişi (iki erkek, altı kadın) katılmıştır. Katılımcılara ekran çıktıları
üzerinde gerçekleştirmeleri için 15 görev verilmiş ve takibinde geliştirilen çevrim içi sistemin genel arayüzünün,
modül içeriği sayfalarının ve sisteme gömülecek çoklu ortam öğelerinin nasıl olması gerektiği hususlarında
kullanıcıların görüş ve önerilerini almak amacıyla bireysel görüşmeler yapılmıştır. Ek olarak, katılımcılardan,
Nielsen’in (1994) keşifsel yaklaşımı dikkate alınarak hazırlanmış kullanılabilirlik değerlendirme formunu
kullanarak sistem arayüz tasarımını değerlendirmeleri istenmiştir. Değerlendirme sürecinde toplanan veriler
çözümlenmiş ve kullanılabilirlik sorunları belirlenerek çözüm önerileri getirilmiştir.