6th edition of International Online Conference on Economics & Social Sciences, Girne, Kıbrıs (Kktc), 18 - 19 Eylül 2021, ss.20-28
Yükseköğretim kurumları için öğrenci tatmini uluslararası bir konu haline gelmiştir. Bu kapsamda
dünya çapında bir çok çalışma yapılmaktadır (Douglas vd., 2006; Gruber vd., 2010; Shah ve Widin,
2010; Nair ve Shah, 2012; Grebennikov ve Shah, 2012). Yükseköğretimde öğrenci beklentilerinin
anlaşılması, yükseköğretimde niteliğin artmasına katkı sunacaktır. Bunun için ihtiyaç duyulan en temel
hususlardan biri üniversite öğrencilerinin memnuniyetlerinin doğru boyutlardan tespit edilebilmesidir.
Böylelikle planlanan sonuçlara ne ölçüde ulaşıldığı, sorunların tespiti ve nasıl çözülebileceği hususunda
geribildirim almak mümkün olacaktır (Leckey ve Neill, 2001; Harley, 2003).Buna bağlı olarak
geçtiğimiz 20 yılda öğrenci tatmin anketlerinde hızlı artışlar görülmektedir (Gibson, 2010; Zaitseva vd.,
2013). “National Student Survey” söz konusu anketlerin önde gelenlerinden birisi olarak karşımıza
çıkmaktadır.
NSS’nin farklı kültürlere uyarlanarak uygulanması yükseköğretim kurumlarının etkinliğini artırıcı bir
unsur olabilir. Yapılan literatür incelemesinde NSS’nin Türkçeye uyarlanmadığı ve Türkiye
örnekleminde NSS baz alınarak yeni bir ölçek geliştirme çalışmasının varlığına rastlanmamıştır.
Bu gerekçe ile bu çalışmada üniversite öğrencilerinin tatminlerinin doğru boyutlardan ölçümlenebilmesi
için, uluslararası alanda yaygın olarak kullanılan NSS temel alınarak Türk kültürü ile uyumlu yeni bir
ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda NSS maddeleri ve boyutları temelinde öğrenci ve
akademisyen odak grupları ve öğrenci bireysel mülakatları vasıtasıyla geniş bir madde havuzu
oluşturulmuştur. Daha sonra pilot çalışma ve uzman görüşleri vasıtasıyla söz konusu madde havuzu
daraltılmıştır. Bunu takiben anketler uygulanmış ve gerekli analizlere başvurulmuştur. Sonuç olarak 16
boyutlu ve 64 maddeli geçerli ve güvenilir, ileriki araştırmalarda kullanılabilecek öğrenci tatmin ölçeği
geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçeğin Türk yüksek eğitim kurumlarına ve öğrenci tatmin yazınına katkı
sağlanması beklenmektedir.