Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği Kapsamında Deniz Taşıma Araçlarına Uygulanacak İstisnaya Yönelik Düzenlemelerin Değerlendirilmesi


Goktuna H. D. E., Çelener B.

Vergi Dünyası Dergisi, cilt.1, sa.527, ss.20-28, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 1 Sayı: 527
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: Vergi Dünyası Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.20-28
  • Galatasaray Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 13/a maddesi uyarınca, deniz taşıma araçlarının teslimine, imal ve inşasına yönelik teslim ve hizmetler, katma değer vergisinden istisnadır. Bu istisna, deniz taşıma araçlarının teslimi ile birlikte bu araçların imal ve inşasına yönelik faaliyetlerde kullanı- lacak mal ve hizmet alımlarında uygulanmaktadır. İstisna ile ilgili ayrıntılar, Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği’nde açıklanmış, 52 Seri No’lu Tebliğ ile istisnanın kapsamı ve uygulan- mayacağı durumlar yeniden düzenlenmiştir. Bu değişiklikle, deniz taşıma araçlarının tanımı, yük veya yolcu taşımaya elverişlilik krite- rine dayandırılmıştır. Ancak yolcu taşıma araçlarının istisnadan yararlanabilmesi için 24 metre uzunluk şartı getirilmiştir. Çalışmamızda Tebliğ ile yapılan düzenlemenin, verginin yasallığı ilkesine uygunluğu değerlendirilmektedir. Bu bağlamda, verginin esaslı unsurları ve teknik ay- rıntı kavramları incelenerek Tebliğ’in Kanun’un çizdiği sınırları aşıp aşmadığı değerlendiri- lecektir.
The delivery, manufacture, and construction of maritime transportation vehicles are exempt from value-added tax (VAT) under Article 13/a of the Value-Added Tax Law. This exemption applies both to the delivery of maritime transportation vehicles and to the procurement of goods and serv- ices used in their manufacture and construction activities. Details regarding the exemption are explained in the General Application Communiqué on Value-Added Tax, and the scope and con- ditions under which the exemption does not apply were redefined with the Communiqué No. 52. With this amendment, the definition of maritime transportation vehicles has been based on the criterion of suitability for freight or passenger transportation. However, for passenger transporta- tion vehicles to benefit from the exemption, a length requirement of 24 meters has been introduced. In our study, the compliance of the amendments introduced by the Communiqué with the principle of legality of taxation will be evaluated. In this context, the essential elements of taxation and the concept of technical details will be analysed to determine whether the Communiqué exceeds the limits set by law.