İleti-ş-im, cilt.0, sa.26, ss.157-177, 2017 (TRDizin)
1933 yılında, Cumhuriyet’in on yıllık kazanımlarını ve Türkiye’nin yeni başkentini tanıtmak için Türk hükümetinin desteği ile Rus sinemacılar tarafından Türkiye’nin Kalbi Ankara adlı film çekilir. Film, Türkiye-Sovyetler Birliği yakınlaşmasının ürünüdür ve bu durum filmin içeriğine yansıdığı gibi gösterim sürecini de belirler, zira 1934 yılındaki kısa süreli gösterimi sonrası 2000’li yıllara kadar geniş kitlelere ulaşamaz. Filmin hangi sebeplerle ve siyasal ortamda çekildiğinin ve birinci el kaynaklardan hareketle filmin gösterim sürecinin ortaya koyulacağı bu çalışma ile amaçlanan ulusal ve uluslararası siyasetin bir filmin kaderini nasıl belirlediğine ve Cumhuriyet tarihinde sinema siyaset ilişkisine ışık tutmaktır. Bu çalışma bize bir yandan 1930’lu yılların yaygın ifadesiyle “yeni Türkiye”nin kendisini ülke içi ve dışında tanıtma çabasında sinemanın kullanımının sınırlı kaldığını, diğer yandan aynı filmin farklı dönemlerde ve birbirinden farklı siyasal eğilimler tarafından farklı siyasal söylemleri meşrulaştırmak için malzeme olarak kullanılabildiğini göstermektedir.