Biyografi
Dr. Amine Hatun Ataş is a Lecturer at Galatasaray University, specializing in Computer Education and Instructional Technology. She earned her Ph.D. from Middle East Technical University (METU), where she focused on inquiry-based learning, the integration of question-answer systems as cognitive tools, and shared metacognition in online collaborative learning environments. Dr. Ataş has a robust research background, with numerous publications in prestigious journals and contributions to international conferences. She is also engaged in various projects aimed at advancing instructional design and technology-enhanced learning.
Eğitim Bilgileri
2014 - 2021
2014 - 2021Doktora
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye
2011 - 2014
2011 - 2014Yüksek Lisans
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye
2006 - 2011
2006 - 2011Lisans
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Yaptığı Tezler
2021
2021Doktora
Çevrim içi iş birlikli öğrenme ortamlarında sorgulayıcı öğrenme topluluğu çerçevesinden paylaşımlı üstbiliş konusunda tasarım-tabanlı bir çalışma
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
2014
2014Yüksek Lisans
Anlatım metodu tabanlı öğrenme ortamında mobil cihazlar aracılığıyla kullanılan soru-cevap sistemine ilişkin öğrenci görüşleri
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
Sertifika, Kurs ve Eğitimler
2024
2024Sosyal Bilimlerde Meta Analiz
Ölçme ve Değerlendirme
SOBİAD Akademi
2024
2024AI Python for Beginners: Basics of AI Python Coding!
Bilişim
https://www.deeplearning.ai
2024
2024Maxqda Tranining
Ar-Ge Yönetimi
TÜBİTAK 3501 SOBID Project
2024
2024Ethics in the Age of Generative AI
Bilişim
Linkedin Learning
2024
2024Introduction to Artificial Intelligence
Bilişim
Linkedin Learning
2023
2023Critical Thinking for More Effective Communication
Kişisel Gelişim
Linkedin Learning
2023
2023Python Quick Start
Bilişim
Linkedin Learning
2023
2023Artificial Intelligence Foundations: Machine Learning
Bilişim
Linkedin Learning
2023
2023Introduction to Prompt Engineering for Generative AI
Eğitim Yönetimi ve Planlama
Linkedin Learning
2023
2023How to Research and Write Using Generative AI Tools
Ar-Ge Yönetimi
Linkedin Learning
2022
2022Working with Difficult People
Kişisel Gelişim
Linkedin Learning
2022
2022How to Speak So People Want to Listen
Proje Yönetimi
Linkedin Learning
2022
2022Improving Emotional Intelligence with Mindfulness
Kişisel Gelişim
Linkedin Learning
2022
2022Emotional Intelligence for Project Managers (Blinkist Summary)
Proje Yönetimi
Linkedin Learning
2022
2022Embracing Change with Mindfulness
Kişisel Gelişim
Linkedin Learning
2022
2022Body Language for Authentic Leadership
Kişisel Gelişim
Linkedin Learning
2021
2021Digital Addiction
İş Sağlığı ve Güvenliği
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu - BTK - ICT
2021
2021Teaching and Learning Excellence Centres Training Programme
Eğitim Yönetimi ve Planlama
Turkish Higher Education Quality Council
2021
2021Afet Farkındalık Eğitimi
İş Sağlığı ve Güvenliği
T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı - AFAD
2021
2021Effective Listening
Kişisel Gelişim
Linkedin Learning
2021
2021Speaking Confidently and Effectively
Kişisel Gelişim
Linkedin Learning
2018
2018Kişisel Stres Yönetimi
Kişisel Gelişim
Middle East Technical University
2018
2018Mantıksal ve Sözel Akıl Yürütme Eğitimi
Kişisel Gelişim
Middle East Technical University
2017
2017Robotik Okuryazarlık Eğitmen Eğitimi
Bilişim
Middle East Technical University
2016
2016Editörlüğe Giriş Eğitimi
Eğitim Yönetimi ve Planlama
Middle East Technical University
2015
2015Zihin Haritalama Tekniği ile Öğrenmeyi Öğrenme
Eğitim Yönetimi ve Planlama
Middle East Technical University
2015
2015Uygulamalı Tiyatro
Kişisel Gelişim
Ankara-Çankaya Başkent Halk Eğitim Merkezi
2012
2012Cisco Bilgisayar Ağları Eğitimi-CCNA
Bilişim
Middle East Technical University
2012
2012Java Programlama Eğitimi
Bilişim
Middle East Technical University
Araştırma Alanları
Eğitim
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojisi Eğitimi
Akademik Ünvanlar / Görevler
2020 - Devam Ediyor
2020 - Devam EdiyorÖğretim Görevlisi Dr.
Galatasaray Üniversitesi, Rektörlük, Uzaktan Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi
2011 - 2020
2011 - 2020Araştırma Görevlisi
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Rektörlük
Makaleler
2025
20251. Exploring second language writers’ engagement with ChatGPT feedback: Revision behaviors and perceptions
Cengiz B. C., Bilki Z., Ataş A. H., Celik B.
System
, cilt.134, 2025 (SSCI, Scopus)
2025
20252. A shared metacognition-focused instructional design model for online collaborative learning environments
Ataş A. H., Yıldırım Z.
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH AND DEVELOPMENT
, cilt.73, sa.000, ss.567-613, 2025 (SSCI, Scopus)
2025
20253. Exploring the correlation and influential factors of online self-regulation and in-class co-regulation in a flipped EFL writing classroom
Cengiz B. C., Ataş A. H.
Computer Assisted Language Learning
, cilt.38, sa.4, ss.951-986, 2025 (AHCI, SSCI, Scopus)
2024
20244. Evaluating ChatGPT in Generating Feedback on Content and Organization Components of EFL Compare and Contrast Essays
ATAŞ A. H., CENGİZ B. C., ÇELİK B.
SAKARYA UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION
, cilt.14, sa.3, ss.515-538, 2024 (TRDizin)
2023
20235. A Correlational Study on Mobile Phone Addiction among University Students: Prevalence, Student Characteristics, Mobile Phone Use Purposes, and Situations
Çelik B., Hatun A. H.
European Journal of Psychology and Educational Research (EJPER)
, cilt.6, sa.3, ss.131-145, 2023 (Hakemli Dergi)
2022
20226. Adaptation of the shared-metacognition questionnaire (SMQ) into Turkish for online collaborative learning environments
ATAŞ A. H., YILDIRIM Z.
Journal of Educational Technology and Online Learning
, cilt.5, sa.3, ss.585-599, 2022 (Hakemli Dergi)
2019
20197. Smartphone Use of University Students: Patterns, Purposes, and Situations
ATAŞ A. H., ÇELİK B.
The Malaysian Online Journal of Educational Technology (MOJET) , cilt.7, sa.2, 2019 (Hakemli Dergi)
2018
20188. Ters-Yüz Sınıf Yaklaşımıyla Tıbbi Terminoloji Öğretimine İlişkin Bir Durum Çalışması
ŞENEL TEKİN P., Ataş A. H.
TURKISH JOURNAL OF RESEARCH & DEVELOPMENT IN NURSING , cilt.20, ss.46-61, 2018 (TRDizin)
2018
20189. A question-answer system for mobile devices in lecture-based instruction: a qualitative analysis of student engagement and learning
Atas A. H., DELİALİOĞLU Ö.
INTERACTIVE LEARNING ENVIRONMENTS
, cilt.26, sa.1, ss.75-90, 2018 (SSCI, Scopus)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2025
20251. Assessing Moodle Usability and Influencing Factors in Higher Education: A Case Study
Ataş A. H., Pinarer Ö.
5th International Conference on Educational Technology and Online Learning (ICETOL), Balıkesir, Türkiye, 26 - 29 Ağustos 2025, ss.200-204, (Özet Bildiri)
2025
20252. A Systematic Coding Scheme Proposal for Analyzing Shared Metacognition in Online Collaborative Learning Environments
Ataş A. H., Yildirim Z.
5 th International Conference on Educational Technology and Online Learning, Balıkesir, Türkiye, 26 - 29 Ağustos 2025, ss.213, (Özet Bildiri)
2025
20253. Shared Conceptual Ground in CSCL: Evidence from a Global Survey
Simon S., Borchers ., Ataş A. H., Tajik E., Çelik B., Čarapina M., et al.
International Society of the Learning Sciences-ISLS Annual Meeting, Helsinki, Finlandiya, 10 - 13 Haziran 2025, ss.63-71, (Tam Metin Bildiri)
2025
20254. Automating Thematic Analysis with Multi-Agent LLM Systems
Sankaranarayanan S., Borchers C., Simon S., Tajik E., Ataş A. H., Çelik B., et al.
Joint of LAK 2025 Workshops, LAK-WS 2025, Dublin, İrlanda, 3 - 04 Mart 2025, cilt.3995, ss.229-238, (Tam Metin Bildiri)
2025
20255. Comparing a Human’s and a Multi-Agent System’s Thematic Analysis: Assessing Qualitative Coding Consistency
Simon S., Sankaranarayanan S., Tajik E., Borchers C., Shahrokhian B., Balzan F., et al.
26th International Conference on Artificial Intelligence in Education, AIED 2025, Palermo, İtalya, 22 - 26 Temmuz 2025, cilt.15879 LNAI, ss.60-73, (Tam Metin Bildiri)
2018
20186. Investigation of Cognitive, Social and Teaching Presence in Synchronous Online Lecture-Based Instruction
Ataş A. H., Yildirim Z., Çakır R.
12th ICITS-International Computer & Instructional Technologies Symposium, İzmir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2018, ss.345-346, (Özet Bildiri)
2017
20177. Design, Development and Implementation of a Question-Answer Based Instructional Design Theory
Ataş A. H., Çelik B., Yildirim Z.
ICERI2017 (10th annual International Conference of Education, Research and Innovation), Sevilla, İspanya, 16 - 18 Kasım 2017, ss.6027, (Özet Bildiri)
2017
20178. Investigation of a Bi-Directional Question-Answer System and its Instructional Implications
Ataş A. H., Delialioğlu Ö.
AECT International Convention, Florida, Amerika Birleşik Devletleri, 7 - 11 Kasım 2017, ss.1, (Özet Bildiri)
2017
20179. Afetlerde Psikolojik Desteğe Yönelik Çevrim İçi Eğitim Sistemi Arayüzünün Ön Ürün Değerlendirmesi
Yildirim Z., Erdur Baker Ö., Türkmen G., Ataş A. H., Özel Şen D.
Fifth International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium, İzmir, Türkiye, 11 - 13 Ekim 2017, ss.51, (Özet Bildiri)
2017
201710. Adaptation of Mobile Phone Addiction Survey into Turkish and Examination of Mobile Phone Addiction among University Students
Çelik B., Ataş A. H., Yilmaz E.
11th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Malatya, Türkiye, 24 - 26 Mayıs 2017, ss.816, (Özet Bildiri)
2017
201711. Smartphone Use of University Students in Turkey: Purpose, Conditions, and Patterns of Use
Ataş A. H., Çelik B.
11th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Malatya, Türkiye, 24 - 26 Mayıs 2017, ss.586, (Özet Bildiri)
2017
201712. A Suggestion of a Question-Answer based Instructional Design Theory and Preliminary Findings
Ataş A. H., Çelik B., Yildirim Z.
11th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Malatya, Türkiye, 24 - 26 Mayıs 2017, ss.644-645, (Özet Bildiri)
2017
201713. A Review of Mobile Technology Acceptance Studies in the Graduate Dissertations in Education
Çelik B., Ataş A. H.
11th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Malatya, Türkiye, 24 - 26 Mayıs 2017, ss.908, (Özet Bildiri)
2017
201714. Comparing Course Engagement for Turkish Vocational Education Students: Cisco vs. Comparison Group
Delialioğlu Ö., Çelik B., Ataş A. H.
12th International Conference on Social Sciences, Amsterdam, Hollanda, 19 - 20 Mayıs 2017, ss.578, (Özet Bildiri)
2016
201615. Acil Afet Durumlarında Psikolojik Danışmanlara Yönelik Çevrim İçi Eğitim Sisteminin Temel Özelliklerinin Belirlenmesi
Yildirim Z., Erdur Baker Ö., Çelik I., Ataş A. H., Türkmen G.
VI. Ulusal PDR Uygulamaları Kongresi, Gaziantep, Türkiye, 1 - 03 Aralık 2016, ss.1, (Özet Bildiri)
2015
201516. A review of literature on mobile question answer systems subject matter teaching strategy context and student perception
Ataş A. H., Delialioğlu Ö.
2015 AECT International Convention, Indiana, Amerika Birleşik Devletleri, 3 - 07 Kasım 2015, ss.1, (Özet Bildiri)
2015
201517. Seminars between Semesters (SBS) : Transfer of Knowledge from Higher Education Institutions to Public
Emil S., Vural H., Ataş A. H., Başdoğan M., Ilhan F.
47th EUCEN Conference, İstanbul, Türkiye, 3 - 05 Haziran 2015, ss.1-2, (Özet Bildiri)
2014
201418. Acceptance of a Mobile Question-Answer System Tool: Application of the UTAUT Model
Delialioğlu Ö., Ataş A. H., Aldemir T.
8 th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Edirne, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2014, ss.1-2, (Özet Bildiri)
2013
201319. Implementation of an Online Question-Answer (Q/A) System as a Mobile Learning Tool
Ataş A. H., Delialioğlu Ö.
E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, Nevada, Amerika Birleşik Devletleri, 21 Ekim 2013, ss.581-586, (Tam Metin Bildiri)
2012
201220. Mobil destekli kesintisiz öğrenme ortamına ilişkin BÖTE öğrencilerinin ihtiyacı
Yildirim Z., Delialioğlu Ö., Aşkun C. S., Çiçek M., Ataş A. H., Kilis S., et al.
6th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Gaziantep, Türkiye, 4 Eylül - 06 Ekim 2012, ss.434-438, (Tam Metin Bildiri)
Kitaplar
2025
20251. Flipped Classroom Approach to Incorporate MOOCs as Micro-Credentials Into Higher Education
Ataş A. H.
Integrating Micro-Credentials With AI in Open Education, Gürhan Durak and Serkan Çankaya, Editör, IGI Global yayınevi, New York, ss.313-340, 2025
2024
20242. Enhancing educational assessment through GenAI: Leveraging revised Bloom’s taxonomy for question generation with ChatGPT
Ataş A. H., Çelik B., Aldemir T.
Generative artificial intelligence applications: Holistic reflections from the educational landscape, Hasan Tınmaz,Seda Gökçe Turan, Editör, Peter Lang Publishing, Inc., New York, ss.91-112, 2024
2023
20233. Sesli Düşünme Tekniği
Çelik B., Ataş A. H., Aldemir T.
Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmalar ve Eylem Araştırmaları Yaklaşımlar, Yeni Arayışlar ve Uygulamalar, Sinem Toraman Türk, Editör, Pegem A Yayıncılık, Ankara, ss.81-114, 2023
2018
20184. A Systematic Design Model for Gamified Learning Environments: GELD Model
Ataş A. H., Çelik B.
Design, Motivation, and Frameworks in Game-Based Learning, Wee Hoe Tan, Editör, Global Publications , Pennsylvania, ss.30-57, 2018
Desteklenen Projeler
2016 - 2018
2016 - 2018Afetlerde Psikolojik Destek icin Psikolojik Danışmanlara Yönelik Çevrim İçi Eğitim Geliştirilmesi
TÜBİTAK Projesi , 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı
Erdur Baker Ö., Yildirim Z.
2017 - 2017
2017 - 2017Deprem Farkındalık Simülatörü
TÜBİTAK Projesi , 1511 - TÜBİTAK Öncelikli Alanlar Araştırma Teknoloji Geliştirme ve Yenilik P. D. P.
Delialioğlu Ö., Çelik B., Ataş A. H.
2017 - 2017
2017 - 2017ÖGRETIM TEORISI GELISTIRME ÇALISMASI: SORU-CEVAP TABANLI ÖGRETIM TEORISI
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
Ataş A. H., Çelik B., Yildirim Z.(Yürütücü)
2017 - 2017
2017 - 2017Hezarfen Delta Kanat Simülatörü
TÜBİTAK Projesi , 1511 - TÜBİTAK Öncelikli Alanlar Araştırma Teknoloji Geliştirme ve Yenilik P. D. P.
Delialioğlu Ö., Çelik B., Ataş A. H.
2012 - 2013
2012 - 2013Mobil Destekli Kesintisiz Öğrenme Uygulamalarının Geliştirilmesi Ve Etkinliğinin Bilişsel Yük Kuramı Çerçevesinde Değerlendirilmesi
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
Yildirim Z.(Yürütücü), Delialioğlu Ö., Aşkun C. S., Çiçek M., Ataş A. H., Kilis S., et al.
Bilimsel Yayınlarda Hakemlikler
Ocak 2025
Ocak 2025The International Society of the Learning Sciences (ISLS) Annual Meeting
Bildiri (Özet)
Ocak 2025
Ocak 2025Journal of Computer and Education Research
Hakemli Bilimsel Dergi
Aralık 2024
Aralık 2024TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION
ESCI Kapsamındaki Dergi
Kasım 2024
Kasım 2024Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Haziran 2024
Haziran 2024Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Haziran 2024
Haziran 2024Integrating Micro-Credentials With AI in Open Education
Tanınmış Yayınevleri tarafından basılan bilimsel/mesleki kitapta bölüm
Mayıs 2024
Mayıs 2024Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Mayıs 2024
Mayıs 2024ICETOL International Conference on Educational Technology and Online Learning
Bildiri (Özet)
Mayıs 2024
Mayıs 2024AECT Virtual & International Convention
Bildiri (Özet)
Mart 2024
Mart 2024TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION
ESCI Kapsamındaki Dergi
Eylül 2023
Eylül 2023TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION
ESCI Kapsamındaki Dergi
Haziran 2023
Haziran 2023Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Mart 2023
Mart 2023Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Şubat 2023
Şubat 2023Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Şubat 2023
Şubat 2023Journal of Theoretical Educational Science
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Aralık 2022
Aralık 2022Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Kasım 2022
Kasım 2022Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Kasım 2022
Kasım 2022Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Eylül 2022
Eylül 2022Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Eylül 2022
Eylül 2022TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION
ESCI Kapsamındaki Dergi
Ağustos 2022
Ağustos 2022Participatory Educational Research
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Ağustos 2022
Ağustos 2022Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Ağustos 2022
Ağustos 2022Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Haziran 2022
Haziran 2022TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION
ESCI Kapsamındaki Dergi
Haziran 2022
Haziran 2022TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION
ESCI Kapsamındaki Dergi
Haziran 2022
Haziran 2022Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Mart 2022
Mart 2022Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Kasım 2021
Kasım 2021Journal of Educational Technology and Online Learning
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Etkinlik Organizasyonlarındaki Görevler
Haziran 2025
Haziran 2025
A CSCL Paradigm Building Workshop
Çalıştay Organizasyonu
Ataş A. H.
Helsinki, Finlandiya
Akademik Dolaşım Faaliyetleri
2025 - 2025
2025 - 2025Erasmus Programı
Personel Hareketliliği
Universite Grenoble 1, Fransa
Davetli Konuşmalar
Haziran 2024
Haziran 2024Sesli Düşünme Tekniği
Seminer
Academy of Research, Design and Training-Türkiye
Bilimsel Araştırma / Çalışma Grubu Üyelikleri
2024 - Devam Ediyor
2024 - Devam Ediyor